You are currently viewing 2009 | Αποστολή στην Κίνα
Πεκίνο - Το Πάρκο και ο Ναός του Ουρανού

2009 | Αποστολή στην Κίνα

Αποστολή στην Κίνα

(1-15 Ιουλίου 2009)

Η συνάντηση των 2 αρχαιότερων πολιτισμών.

Συμμετείχαν 60 εκλεκτά μέλη μας.

Η Αποστολή μελών και φίλων του Προγράμματος “Οικουμενικός Ελληνισμός” στην Κίνα, 1-15 Ιουλίου 2009.

Σκοπός της Αποστολής

(α) “Η συνάντηση ελληνικού και κινεζικού πολιτισμού” ήταν το κεντρικό σύνθημα – σκοπούμενο της Αποστολής. Ο σκοπός αυτός θα επιτυγχανόταν:

1. με επισκέψεις στα μεγάλα πανάρχαια μνημεία – σύμβολα του πολιτισμού του κινεζικού λαού και

2. με την επικοινωνία και συνάφεια με την κινεζική καθημερινότητα. Για τον λόγο αυτό προβλέφθηκε η χρήση όλων των μέσων μεταφοράς, πέρα των αεροπορικών (τραίνα, πλοία, πούλμαν, ποδήλατα). Έγιναν προς τούτο επιτόπιες συναντήσεις και γνωριμίες μέσα στο όλο τουριστικό ρεύμα, που κύρια απαρτιζόταν από νέους Κινέζους στους ίδιους χώρους, που κινείτο η αποστολή μας. Το πολυπληθές της Αποστολής προσείλκυε το ενδιαφέρον των εντοπίων, λόγω διαφορετικής φυσιογνωμίας και κύρια και της ελληνικής καταγωγής, που αυθόρμητα δημιουργούσαν προϋποθέσεις γνωριμίας και ανταλλαγής απόψεων στην αγγλική, που κατείχαν οι πλείστοι των Κινέζων νέων τουριστών, κύρια φοιτητών, μαθητών και διανοουμένων.

(β) Δεύτερο σκοπούμενο μας ήταν τα, άμεσου ελληνικού ενδιαφέροντος, Ιδρύματα ή πρόσωπα, όπως η Ελληνική Πρεσβεία στο Πεκίνο, το Πανεπιστήμιο Πεκίνου, με το Τμήμα Ελληνικών Σπουδών, η Ιερά Μητρόπολη Χονγκ Κονγκ και Άπω Ανατολής και οι φίλοι του Προγράμματος επιχειρηματίες κι επιστήμονες, που δραστηριοποιούνται στην Κίνα. Προς όλους δόθηκαν εκδόσεις του Προγράμματος σε πολλαπλά αντίτυπα (ελληνικά, αγγλικά).

Πορεία Αποστολής: Πεκίνο, Σινικό Τείχος, Ναός του Ουρανού, Ξιάν, νεολιθικός οικισμός Μπάνπο, Χανγκτσόου, Ξιτάνγκ, Σαγκάη, Σουτσόου, Γκουιλίν, Γιανκσούο, Καντόνα, Χονγκ Κονγκ. Στις προαναφερθείσες πόλεις και επαρχίες:

α) εντοπίζονται αντιπροσωπευτικά μνημεία κινεζικού πολιτισμού και

β) εκφράζεται ο καθημερινός παλμός της παραδοσιακής και σύγχρονης κινεζικής ζωής και νοοτροπίας

Διαπιστώσεις μας

α) από την κινεζική καθημερινότητα:

1. Το “πανάρχαιο του κινεζικού και ελληνικού πολιτισμού” υπήρξε το σημείο επικοινωνίας με τους πολίτες Κινέζους και μάλιστα τους νέους. Το γεγονός δεν είναι επιφανειακό αλλά συνιστά πρόρριζη κινεζική συνείδηση. Έτσι εξηγούνται και τα εκφραστικά φιλελληνικά αισθήματα που δεχόμασταν σ’ όλους τους χώρους κοινής επισκεψιμότητος, είτε για ξεναγήσεις μνημείων, είτε για συνεστιάσεις και άλλες εκδηλώσεις γνωριμίας των λαϊκών παραδόσεών τους, κατά το πρόγραμμά μας. Βρισκόμασταν πάντοτε προ εκπλήξεως για τα αισθήματα  ιδιαίτερης φιλίας απέναντί μας, με το σκεπτικό του πανάρχαιου των δύο πολιτισμών μας.

2. Το ανωτέρω γεγονός εκδιπλωνόταν πιο απτό  σε μας και στους συνομιλητές μας, λόγω των Ολυμπιακών Αγώνων Αθηνών και Πεκίνου.

3. Η τελευταία, εξ άλλου, επίσημη επίσκεψη του Προέδρου της Κίνας στην Ελλάδα (φθινόπωρο 2008), που ξεναγήθηκε μάλιστα σε πανάρχαια ελληνικά μνημεία (π.χ. στην Κνωσό Κρήτης) και είχε καταστεί πρώτο θέμα στα κινεζικά τηλεοπτικά και λοιπά μαζικά μέσα επικοινωνίας, πέρασε στην κινεζική συνείδηση, κύρια των νέων ανθρώπων, κτά τέτοιο τρόπο ώστε να εξαρθεί ο συνειρμός των δύο πανάρχαιων πολιτισμών.

4. Το στοιχείο αυτό συνιστά, καθ’ ημάς, το εδραίο πνευματικό – πολιτιστικό πλαίσιο συνεργασίας μεταξύ Ελλάδος και Κίνας σε επίπεδα διμερούς πολιτικής και διεθνούς εμπορίου, τουρισμού΄, και προβολής και αμοιβαίας ανταλλαγής αγαθών πολιτισμού.

5. Κατόπιν των ανωτέρω, εκτίμησή μας βάσιμη είναι ότι υφίστανται προϋποθέσεις συστηματικής και εδραίας ελληνικής παρουσίας στην μεγάλη αυτή χώρα του 1,5 δισ. πληθυσμού περίπου, που δεν είναι υπερβολικό να πούμε καλπάζει σε συνολική πρόοδο. Πολύ περισσότερο, που χωρίς τον συνυπολογισμό της Κίνας, ούτε οι Η.Π.Α., ούτε η Ρωσία, ούτε η Ευρωπαϊκή Ένωση και άλλες περιφερειακές Δυνάμεις μπορούν σταθερά και με συμφέρουσα προοπτική να προγραμματίζουν.

β) Για το ζήτημα της ελληνορθοδοξίας στην Κίνα ειδικότερα.

1. Η ύπαρξη στο Χονγκ Κονγκ της έδρας της Ιεραποστολικής Μητροπόλεως Χονγκ Κονγκ και Άπω Ανατολής από μόνη της συνιστά μόνιμο θετικό γεγονός, παρ’ όλη την εμβρυακή κατάσταση της Ελληνορθόδοξης Εκκλησίας εκεί. Πολύ περισσότερο, που το ιστορικό πρόβλημα των Κινέζων είναι η αποικιοκρατία, που ως όχημα την χρησιμοποίησαν οι χριστιανοί της Δύσεως. Η κατ’ Ανατολάς Χριστιανική Ορθόδοξη Εκκλησία ως φορέας αλήθειας και πολιτισμού είναι ξένη παντελώς προς αποικιοκρατικές καταβολές πολιτικού ή θρησκευτικού τύπου. Το συνολικό γενικό φιλελληνικό κλίμα που επικρατεί εκεί, όπως το περιγράψαμε, σε συνδυασμό με τα κοινά πανάρχαια μνημεία πολιτισμού και θρησκείας, δίνουν ελπίδες βάσιμες σε βάθος χρόνου καρποφόρων αποτελεσμάτων.

2. Το θρησκευτικό υπόβαθρο και η συναρτώμενη με αυτό παγιωμένη νοοτροπία και φιλοσοφία του Βουδισμού, Κομφουκιανισμού, Ταοισμού και προγονολατρείας δεν επιτρέπουν άμεσα αποτελέσματα. Να λεχθεί ότι από το 1,5 δις. πληθυσμού περίπου το 50% περίπου κινείται στο περιβάλλον του Βουδισμού, το 30% περίπου στο περιβάλλον του Κομφουκιανισμού και Ταοισμού, το 20% περίπου στο περιβάλλον της προγονολατρείας και αθείας η συγκρητιστικών δοξασιών. Η παρουσία του Ισλάμ είναι σε ποσοστά πολύ κάτω του 0,5&, όμως με αυξητικές τάσεις. Για την χριστιανική παρουσία δεν μπορούμε να μιλάμε για ποσοστά. Κάποιες χιλιάδες είναι στο περιβάλλον του Ρωμαιοκαθολικισμού ή του Προτεσταντισμού και κάποιες εκατοντάδες στο περιβάλλον της Ορθοδοξίας.

3. Το ζητούμενο άμεσα είναι να πληρωθούν δύο προυποθέσεις που τις έχει άμεση ανάγκη η Ιερά Μητρόπολη Χονγκ Κονγκ και Άπω Ανατολής: η ενίσχυση του εμψύχου υλικού – συνεργών Ιεραποστόλων, στη διάθεση της Μητροπόλεως, και οι μόνιμοι αναγκαίοι πόροι.

4. Σε αυτά τα δύο να προσθέσουμε την άμεση ανάγκη να αποκτήσει η Μητρόπολη ιδιόκτητη έδρα αναλόγου περιωπής. Η εξυπηρέτηση πνευματικών στόχων και σκοπών με έδρα ένα διαμέρισμα φιλοξενίας (προσφορά Έλληνα επιχειρηματία, που δραστηριοποιείται εκεί) το οποίο και ο ναός και οι χώροι γραφειακής και γραμματειακής υποστηρίξεως, είναι καλή προσφορά, δεν συνάδει όμως προς το ζητούμενο. Τα μακρόπνοα έργα συναρτώνται προς ανάλογα κτήρια.

5. Η Εκκλησία της Ελλάδος, η μεγάλη αυτή ανεξάντλητη δεξαμενή ρμψύχου και άλλου υλικού, λόγω της ενεργούς συμμετοχής της στην υποστήριξη του έργου της Εξωτερικής Ορθοδόξου Ιεραποστολής είτε στο Πατριαρχείο Αλεξανδρείας για την Αφρική, που είναι κανονική δικαιοδοσία του, είτε στο Οικουμενικό Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως για την Λατινική Αμερική και την Άπω Ανατολή, που είναι κανονική δικαιοδοσία του, κατά τον 28ο Κανόνα της Δ’ Οικουμενικής Συνόδου, θα μπορούσε να μελετήσει και να συνδράμει τις ανάγκες αυτές στην Κίνα, όπως φυσικά, και η Πολιτεία. Αφού η προώθηση της Ελληνορθοδοξίας στην Άπω Ανατολή και δη στην Κίνα, είναι εξυπηρετική και των ιδικών της πολιτικών στην περιοχή, με τις εκάστοτε κυβερνήσεις της.

6. Βέβαια, ο επιχειρηματικός κόσμος, η ιδιωτική πρωτοβουλία, μπορεί συμπληρωματικά να συνεισφέρει, κάτι που και πράττει διαχρονικά σε πολλές περιπτώσεις. Να υπενθυμίσουμε, π.χ., τον ιστορικό ρόλο των εμπόρων, ως ιδιωτών προπομπών του επισήμου εκχριστιανισμού και εκπολιτισμού των Σλάβων και μη στο Βυζάντιο, σε συνεργασία της Πολιτείας και της Εκκλησίας, τότε. Τα μεγάλα ανταποδοτικά οφέλη αυτά προσδοκώνται στην προοπτική βαθέως χρόνου.

7. Εν πάση περιπτώσει, η παρουσία του νέου, ευμεθόδου και φλογερού Πρέσβυ, Θεόδωρου Γεωργακέλου στο Πεκίνο, σε συνεργασία με τον, νέο λαμπρό Μητροπολίτη Χονγκ Κονγκ και Άπω Ανατολής Νεκτάριο, μπορεί να μεθοδεύσει ανάλογες δράσεις τώρα, με την υποστήριξη και την ενθάρρυνση, φυσικά του Κέντρου.

8. Υπόψει των αρμοδίων για θέματα εξωτερικής πολιτικής και σε σχέση με το Σκοπιανό Ζήτημα ότι στο φωτογραφικό υλικό που εκτίθεται στο Μουσείο στο Ναό του Ουρανού περιλαμβάνεται φωτογραφία από την επίσκεψη στο μνημείο αυτό του Προέδρου της “Δημοκρατίας της Μακεδονίας” Trajkovski, με την λεζάντα “Macedonian President Trajkovski”. Το πλήθος των Κινέζων επισκεπτών στο αντιπροσωπευτικό αυτό μνημείο του κινεζικού πολιτισμού πληροφορείται εσφαλμένα για την ονομασία του κρατιδίου αυτού.

×

ΚΑΛΑΘΙ